Semestertiderna börjar nu ta slut och vi ska alla tillbaka till arbete eller skolan. Vissa tycker det är skönt att komma tillbaka till rutinerna medan andra känner hur stressen och pressen kommer över en redan när halva semestern är förbrukad. Man börjar fundera över sin kalender och dem långa listan med alla måsten. Du kommer ihåg hur stressigt det var innan semestern och är orolig för att hamna där igen.

För att lyckas dra ner på belastningen så behöver du vara medveten om vad som orsakar belastningen. Jag vill därför i detta inlägg ge några övningar för att som kan underlätta för dig att synkronisera din kalender med verkligheten. Skriv ner alla dina sysslor.

Dela in dina sysslor i tre kategorier.

  1. Din bas eller måsten: Det kan vara sådant som jobb, plugga, städa, laga mat, handla, mm.
  2. Din bonus: Det kan vara sådant som träning, aktiviteter, kalas, nya projekt mm.
  3. Det jag behöver: Vila, återhämtning, pauser, sömn.

När du skrivit ner alla dessa punkter så tar du fram din kalender och även fyller i dem där. Se även till att du får med alla kategorier. Lyckas du inte få ihop det så är det dags att prioritera. Du kan även ta en funderare över hur det fungerar i längden med en kalender som inte går ihop.

Bli medveten om vad som skapar stress hos dig.

Följande övning går att kombinera med den tidigare övningen och den är till för att få en bättre koll på dina stressfaktorer. Vi har ju alla ibland både mindre och större saker som vi behöver göra men som vi bara skjuter upp. Nu ska du svara på en fråga och vara så tydlig och ärlig som möjligt.

Jag känner mig stressad för… (skriv ner allt du kommer på. Högt, lågt, stort och smått)

När du är klar med listan så sätter du en siffra framför varje stressfaktor 1, 2 eller 3.

  1. Står för det jag inte kan påverka.
  2. Står för det jag delvist kan påverka.
  3. Står för det jag helt och hållet kan påverka.

Med den här övningen så fokuserar vi på nummer 2 och 3. Nu har du en tydlig lista med vad som är dina stressfaktorer som du behöver göra och kan bocka av. Du kan även kombinera den med den tidigare övningen och sätta in punkterna i din kalender.

Det som skapar stress är när vi ältar det som varit och oroar oss för framtiden. Med de här övningarna blir bilden att vad som ska göras tydligare och även när det ska göras och på så vis kan minska din stress.

Lycka till och ha en trevlig fortsättning på veckan!