Jag har under en längre tid tänkt skriva om dieter och mina tankar kring det utifrån ett mentalt perspektiv. Varför är det så svårt att hålla en diet? Varför återvänder vi så snabbt till gamla vanor?

Det flesta börjar ju med en diet för att de vill gå ner i vikt. Alltid är det någon ny trend som kommer och ju mera det skrivs och syns om den så desto lättare har människor att hålla den men när rubrikerna minskar och ingen mera pratar om den så återvänder de flesta till sina gamla rutiner.

Varför är personer överviktiga?

Enkelt sagt så är det för att vi äter mer än vad vi förbrukar. Om vi går lite djupare in på det så blir det betydligt mer komplicerat när vi börjar fundera över vad orsaken är till att vi äter för mycket. Orsakerna kan vara många. Det kan handla tristess, tröstäta, fira, behov av att unna sig, skapa en festkänsla när vardagen känns tråkig. Listan kan göras hur lång som helst. Men i grunden så handlar det om beteenden vi har för att tillgodose ett behov.

Det är rätt vanligt att människor sägare att det drabbas av övervikt. Men så är det ju inte alls. Övervikt är något vi utvecklar med vårt beteende. Det betyder att vi behöver avveckla det beteendet och skapa ett nytt. Övervikt är inte ett problem, det är ett symtom.

Vad händer i hjärnan när vi går på en diet?

När vi äter så triggas vårt belöningssystem. Vi får dopaminkickar som gör att hjärnan vill ha mer. Ju mera fet och sockerrik man vi stoppar i oss så desto större blir kickarna och vi vill fortsätta. Ett bra exempel är om du har en godisskål att stå framme så går det bra att låta bli dem men tar du ett så har du snart tömt halva skålen.

När du startar en diet så faller ju dessa dopaminkickar från t.ex godis bort. Till en början så går det bra då du får dina dopaminkickar från annat. Du är stolt över att du nu tagit tag i din situation, varje morgon när du ställer dig på vågen och den visar minus så får du en kick. Tyvärr så är ju dessa kickar bara under en begränsad tid. Det kommer en dag när vågen står stilla, när den nya spännande dieten blivit vardag och allt bara går på rutin. Det är då som utmaningarna kommer och de flesta faller tillbaka i gamla hjulspår.

Hur påverkas vi av gruppen?

Jag gillar att se saker från ett grupperspektiv för även om vi upplever det som att nu gör jag det här själv och jag väljer nu att bara fokusera på mig själv så gör vi ändå stor del utifrån den grupp som vi tillhör. Det innebär att vi funderar på vad människor tycker om jag gör si eller så, vad kommer människor att tycka om jag inte gör si eller så.

Som du också säkert märkt så startar ju de flesta diet genom att någon säger sig ha kommit på något nytt. De skriver en bok, det lyfts upp i alla typer av medier och väldigt många så hakar på den trenden. Varför gör vi det? Innebär det att vi är lätt lurade?

Nej inte alls. Det är ju så som vi människor fungerar för att vi är beroende av att höra till en grupp. När vi då ser en stor grupp som vill gå ner i vikt med en metod som säger sig vara enklare än andra så känns det så enkelt. Bara att lyssna på vad som sägs och följa med. Behöver inte ta något eget ansvar, har alltid något att hänvisa till när du skippar ett vinerbröd på fredagar. Äntligen så har jag hittat en grupp som vill uppnå samma mål som jag. Det skapar trygghet.

Att göra något helt själv så är ju alltid en risk. Du hamnar att ta eget ansvar, du hamnar att gå mot strömmen och därför blir du ett lätt byte för de som vill kritisera dig. Vi kan också se hur en del försöker hantera det genom att antingen går ut på sociala medier med sin målsättning och på så vis skapa sin egen grupp. Andra väljer att hålla helt tyst.

Vad är det för fördelar och nackdelar med att gå på diet?

Jag är ju inte på något vis emot strikta dieter och de flesta fungerar ju också så länge man håller dem. Ingen diet tillåter ju dig att äta mycket sötsaker och skräpmat. Därför så minskar de flesta i vikt på en diet.

Dieter är bra när du har ett tydligt mål till ett visst datum. Det kan vara en idrottare som ska ner till en viss tävlingsvikt. Då är målet tydligt och själva dieten så är bara en del av hela träningssatsningen. Då finns det också tydliga planer för vad som händer efter tävlingen.

Ett annat sammanhang där en diet kan vara en bra start är om personen har väldigt mycket övervikt. En stor övervikt gör framförallt möjligheten att röra på sig mera begränsad och då är det bra för motivationen om det händer mycket i början. Det som är viktigt där är att det alltid finns en tydlig plan för vad som kommer att hända efter dieten.

Nackdelen med att hålla sig till en viss diet är ju att du lär dig väldigt lite kring vad som är en bra kosthållning för dig. Vad olika saker innehåller, hur mycket är t.ex. 100g ris eller 3 potatisar. Vad kan man äta och vad kan man byta ut vid behov. Det som också påverkas är ju ditt sociala liv. Att inte kunna äta som andra så gör att det sätts ännu mera press på dig.

Vad finns det för alternativ till att gå på diet?

Det kanske låter tråkigt men är mest hållbart på sikt så är ju att välja en livsstil som främjar ditt mål. Genom att räkna kalorier så lär du dig vad som är bra och mindre bra. Du får kontroll över din mat och kan justera den vid behov.

Du kan lägga upp dina mål på ett sådant sätt så att du får dina dopaminkickar när du uppnår dina mål. Ta alla fördelar i beaktande som din viktnedgång har och inte bara siffran på vågen. Kom också ihåg att alltid ha innan du uppnår ett mål så behöver du alltid ha satt ett nytt mål. Oberoende av vad vi har för mål så när vi uppnår det så skapas en tomhet och det finns en risk för att du hamnar i något som kallas bröllopsdepression.

Även om du gör din viktresa på egen hand så är det viktigt att du tänker igenom det här med grupptillhörighet och vad det betyder för dig. Vill du tillhöra en grupp och känna tryggheten i det eller känns det bäst att få göra det helt själv. Där är alla olika och det finns inget rätt eller fel.

Att jobba med sig själv, gå till botten och ta reda på varför just du äter för mycket så är en viktig del. På det sättet så kommer du åt problemet istället för att jobba med att minska symtom. Du bryter dina gamla mönster och skapar nya vägar i hjärnan. Det handlar inte om vad det står på din våg utan hur du mår. Genom att själv ta kontrollen över dina beteenden så kommer du också att växa som människa.

Ha en fortsatt trevlig vecka!!