Vad är en trigger? Hur kan du ta kontroll över dina triggers? En trigger är något som sätter igång en reaktion hos dig. Både positiva och negativa reaktioner. Det kan vara att från tankar, känslor till beteenden. Ofta så är vi inte medvetna om dem allt sker så automatiskt. Inom idrotten så använder de sig ofta av just intränade triggers för att komma i ett optimalt tillstånd. Det ser man ofta innan de ska göra sin prestation att de har en del rörelser.

Inom mental träning så använder vi oss också av triggers som man tränar in. De kan vara kopplad till avslappning, ökad koncentration, minskad nervositet inför en föreläsning o.s.v.

Inte och yttre triggers

Våra triggers kan både komma inifrån och utifrån. De som kommer inifrån är våra tankar och känslor. Ett bra exempel är när du tänker på nästa semesterresa så skapar den tanken en reaktion i dig. Har du länge sett fram mot resan så blir det en positiv reaktion, är du flygrädd så kan det bli en negativ reaktion och jobbiga känslor.

Yttre triggers så handlar om allt som finns runt omkring oss. Att från människors kommentarer till all reklam du ser. Det finns ju en anledning till att godishyllan oftast är nära kassan i affären då vi är som tröttast och lättast att påverkas av triggers. Om du då om och om igen faller för frestelsen så skapar du en allt starkare trigger till sötsuget. Då kan det räcka med att du ser godis på ett reklamblad för att du ska åka och köpa.

Varför behöver du veta det här?

Triggers är ju något som vi skapar hela tiden om du är medveten om det eller inte. Lyssnar du på en viss låt när du tränar så kopplar du automatiskt den låten till din träning. Då kan du sen använda den låten för att öka din träningsglädje. Får du regelbundet negativa kommentarer av en kollega så skapas där en negativ trigger.

Genom att ha koll på vad som skapar vad så kan du ta kontroll över dina triggers och vända de negativa till positiva. Ännu ett träningsexempel där det är viktigt att vara medveten om din trigger. Det som är rätt vanligt när någon börjar träna att de är väldigt på hugget och vill ta i rejält. Blir som en hämnd för alla år de inte tränat. Då ska det vara enormt med mjölksyra, illamående, blodsmak i munnen och som följd en enorm träningsvärk. De vill helt enkelt att träningen ska kännas. Ju mera desto bättre.

Det kan vara givande att ha ett sådant pass någon gång ibland men om det är varje gång så skapar du en trigger som så fort du tänker på träning så kommer känslan av illamående och smärta som i sin tur leder till att du tappar motivationen.

Nu följer en övning som hjälper dig att bli medveten om vad som triggar dig.

Övning:

För att då en viss distans till dig själv och dina triggers så kan du göra den här övningen.
Ta penna och papper och skriv ner svaret på frågorna. Att skriva gör allting så mycket tydligare.

  1. Vilka positiva vanor och beteenden vet du att du har?
  2. Vilka tankar, känslor eller situationer triggar igång ett positivt beteende hos dig?
  3. Vilka negativa vanor och beteenden vet du att du har?
  4. Vilka tankar, känslor eller situationer triggar igång ett negativt beteende hos dig?
  5. Hur kan du medvetet vända dina negativa triggers till att skapa ett positivt beteende?

Har en fortsatt trevlig vecka!!