Nu så är 2022 redan inne på sin fjärde dag och det innebär också att de flesta som givit nyårslöften har redan brutit dem. Vi ska därför fundera över om det är bra att ge löften vid nyår. Varför gör vi det och varför håller vi dem inte?

Min personliga åsikt är att det är optimalt om du vill börja starta upp något nytt. Rent känslomässigt så känns det enkelt när du sitter på nyårsafton proppmätt efter alla dagar av en massa firande att nu är det dags att ta tag i kosten och i träningen. Klockan 12 så vänder vi blad. Då har vi en helt tom sida där vi kan skriva vad vi vill.

Intressant att den lögnen låter så trovärdig så att vi själv tror på den. Nu skakar vi av oss allt det gamla och bara tittar på det nya där alla möjligheter finns. Problemet är ju att hur många gånger vi än vänder blad så finns alltid det gamla med. Att du vaknar upp en morgon och är en helt ny människa för att kalendern bytt årtal så kommer aldrig att hända. Det som händer är ännu ett brutet löfte och din tro på din förmåga tar ännu ett steg bakåt.

Det som vi istället behöver göra är att vända på huvudet. Se våra utmaningar vilka de än är. Det kan vara att du vill komma igång med träningen, lägga om din kost, bli mindre stressad, bli mera strukturerad på jobbet eller vad det nu kan vara som du vill förbättra.

Alla de här områdena är något du behöver jobba på. Du kan inte bara bestämma dig för ett datum att nu kommer jag att vara strukturerad, nu kommer sötsuget att vara borta eller idag kl 14:00 så är all min stress borta. Det är inte så vi fungerar. För att uppnå detta så behöver du kontinuerligt jobba med förbättringar. Den förändringen sker inte på nyår.

Det är viktigt att sätta upp mål. Men drömmen om den totala förändringen gör också att många sätter upp allt för stora mål. Att ha ett stort mål långt fram är bra men det skapar ingen drivkraft att ta tag i dina utmaningar just nu därför så behövs mindre delmål som är ca 4 veckor framåt med en tydlig plan hur du ska uppnå dem. Gör också regelbundet en översikt så att du ser att du är på väg år rätt håll.

En viktig punkt när du ska skapa förändring är att vara snäll mot dig själv. Ha inte träningen som en bestraffning för att du ätit för mycket. Den kropp som kommer att finnas med dig hela livet och som hjälper dig att göra och uppleva allt du gör så ska du visa tacksamhet och se till att den mår bra och håller länge. Ta hand om ditt hus för var ska du annars bo när du blir gammal.

Vilket datum du börjar jobba med dig själv har ingen betydelse om det är 1 jan. 22 mar. eller 13 aug. Jobbet är fortfarandet det samma. Det viktiga är att du kommer igång, skapar en plan som du kan hålla och var snäll mot dig själv.

Lycka till med alla dina utmaningar under 2022.