Tänk vad enkelt det skulle vara om det bara fanns ett piller vi kunde ta och så är motivationen på topp. Nu när sommarn börjar gå mot sitt slut. Skolorna startar och alla ska tillbaka till jobbet igen. När du nu just fått tränat in ett beteende för att ha semester så är den slut. Även i år kändes sommaren alldeles för kort.

Vilken tur då att vi har en del i hjärnan som kallas för accumbenskärnan. Den är som en lite ärta inne i hjärnan och har som funktion att fungera som det har pillret som ger oss motivation. (Det är inte den delen som menas om någon kallar dig ärthjärna.) De är där som dopaminet produceras och kallas även för vårt belöningssystem.

Vi har ju alltid en viss aktivitet i vårt belöningssystem men när vi gör något bra så får vi en kick eller det vi också kan kalla dopamindusch. Dopaminet är inte bara till för att vi ska vara glada efteråt utan det skapar också drivkraft att göra mer av det vi tycker om. T.ex. äta, vara social, göra en bra prestation, lösa ett stort problem o.s.v.

Det är olika från person till person vad som triggar belöningssystemet. Det som vi är mer intresserade av ger större kickar. Vi letar hela tiden efter kickar. Om du sitter och kollar på TV och det inte är tillräckligt intressant så kommer mobilen snabbt upp och du kollar igenom den om det hänt något som kan ge dig en kick. Tycker du det här inlägget är tråkigt och det inte kommer någon kick så slutar du läsa och gör något annat intressantare. Hjärnan gör hela tiden en avvägning om det är värt att sätta tid och energi på det här.

Om du nu är ärligt mot dig själv. Hur länge är det mellan gångerna du tar upp mobilen och kollar om det hänt något? Är det 1 gång i timmen eller 1 gång var tionde minut. Tyvärr så har det här behovet att få dessa kickar blivit så starkt så att vi ser allt för ofta att människor sitter och tittar i sina mobiler i sociala sammanhang istället för att prata med människorna runtomkring. Allt för att få en möjlig dopamindusch.

När du ser på ditt eget liv så inser du att ditt beteende som ger dig kickar så är ett intränat beteende och det går också att träna om. Börjar du med en ny hobby så är det de som kommer att ge dig dina dopaminduschar och du överger något annat tråkigare.

Hur kan vi då träna in nya beteende som ger oss dopaminduschar?

Gör en lista på vad du ska göra.

Det som du behöver tänka på när du gör en lista är att göra den så kort så att du hinner utföra alla punkter. För varje punkt du får strecka över så får du en dopamindusch. Är listan för lång så du har punkter du inte gör så sviket du dig själv.
En del vill inte ha en lista för de vill känna sig fria men det är ju genom att ha allt strukturerat som du blir mera fri.

Skapa målbilder.

Vi styrs ju hela tiden av bilder så genom att skapa målbilder av framtiden så kommer du också att styra dig mot dem. En bra och tydlig målbild ger dig också dopamin som skapar en drivkraft till att uppnå målet. Det som gör det svårt för många är att de skapar en stor målbild långt borta istället för att se framemot kvällens middag med familjen eller kvällens träningspass och skapa en målbild för den.

Utmana dig själv.

Ju större hindret är så desto större blir också belöningen efter att du klarat det. Våga utmana dina rädslor. Det är också så som du växer. Fundera inte på vad andra kommer att tycka för det är inte det som skrämmer dig. det som skrämmer dig är vad du kommer att tycka.

Fira när du lyckats.

Kom ihåg att alltid fira dina framgångar. Det är då du ser tydligt var du står och det skapar motivation att ta dig framåt.

På alla de här punkterna så får du ditt dopamin att rusa till och skapa motivation. Upprepa det om och om igen så skapar du även nya och bättre rutiner.

Ha en riktigt trevlig helg.