Det här är en väldigt viktig fråga som du behöver ställa dig. Varför gör du som du gör? Eller varför låter du bli det som du vill göra?

Vi lever nu i en tid där det är väldigt mycket fokus på målsättningar, vägen till målet, positiva tankar och känslor. Det är ju i sig bra och det är också det som skapar motivation och drivkraften för att utvecklas. Tyvärr så är det väldigt lätt hänt att vi använder det tankesättet för att tränga undan våra rädslor. För att komma till rätta med problemet så behöver vi lära oss hantera våra rädslor.

Jag behöver inte gå längre än till mig själv för att se detta fenomen. När jag bestämde mig för att börja utbildningen till mental tränarutbildare så kom det också fram en hel del rädslor. Kommer jag att klara av det? Har jag den kunskap som krävs? Tänk om ingen vill lyssna? Det kändes som ett enormt steg att bli utbildare.

Argument efter argument så radades upp i mitt huvud. Varningssystemet gick på hög varv. Det finns ju fördelar med det också. Jag kunde gå igenom dessa frågor. Se för och nackdelar och sen ta ett beslut. På så sätt så blir det en träning för mig att hantera rädslor. Jag fick också hjälp att diskutera igenom de olika frågorna med personer jag litar på. På så sätt så kunde jag ta ett beslut att testa, att inte låta rädslan styra.

Driven av rädslor.

När det kommer till den fysiska träningen så ser jag ju också en hel del rädslor som står i vägen. Det kan handla om att någon känner sig så otränad att de inte vågar gå till ett gym. De ställer för höga krav på hur man ”borde” vara för att träna på ett gym.

För någon så kan det vara svårt att ta sig ut och springa för tänk om någon ser att jag inte har det perfekta löpsteget. Tänk om någon tycker att jag springer sakta.

En tredje punkt som inte är så ovanlig är att en del har en rädsla för att gå ner i vikt. När du går ner i vikt så kommer ditt utseende att förändras. Din omgivning lägger märke till och börjar kommentera din förändring. Vissa går så långt att de börjar säga att till människor att de inte borde gå ner mer eller att de börjar kommentera andras lunch.

Alla dessa påtryckningar både inifrån dig själv med också utifrån kan skapa rädslor. Vem är jag om jag går ner i vikt? Hur kommer andra att se på mig om jag förändras? Kommer jag då att få vara med som tidigare? En viktförändring påverkar dig inte bara fysiskt utan också mentalt.

Lär dig att hantera dina rädslor.

  • Bejaka dina rädslor. Var totalt ärlig mot dig själv för att se vilka rädslor du har.
  • Utmana dina rädslor. Ju mera du utsätter dig för det du är rädd för så kommer ditt alarmsystem att bli mindre känsligt och det kommer att gå lättare att utmana dig själv.
  • Ut sätt dig för rädslor i små doser. Inom mental träning så finns det övningar där man visualiserar sina rädslor och kan på så vis gå försiktigare fram. Det blir lite som ett vaccin mot rädslan.
  • Tro inte på allt du tänket. Många av våra rädslor så skapar vi ju själva i vår egen hjärna genom att måla upp farliga senarior. Då kan själva rädslan bli ett värre fängelse än själva faran.
  • Be om hjälp i tid. Att gå och bära på dina rädslor så tar mycket energi. Det kan också bli en ond spiral som att du begränsar dig mer och mer. Be därför om hjälp då du känner att du behöver det.

Viljan att vinna.

När du kommit så långt att du lärt dig hantera dina rädslor. Du vet att de finns där för att skydda dig men de begränsar dig inte eller tar en massa energi. Då kan du också se förmånen i att vinna. Vilka kickar det ger när du lyckas. Vilken glädje det ger när du lyckats vinna över dina rädslor.

För att hitta viljan för att vinna så behöver du skapa mening i ditt liv. På vilket sätt kan du skapa något meningsfullt i ditt arbete? Hur hittar du mening i din fritid? Genom att hitta mening i det du gör så skapar du också mera motivation och en större drivkraft och det leder också till att du minskar dina rädslor.

Ha en bra fortsättning på veckan!