I takt med att allt fler har börjat jobba mer hemifrån och att en massa aktiviteter blivit inställda så får vi också mer tid med varandra. Det kan ju till viss del tyckas trevligt men det leder också till att vi får mindre tid för oss själva. Att hela tiden ha någon nära om man inte är van vid det kan skapa problem och konflikter.

Hur ska vi då hantera en konflikt? Finns det något sätt för dig att undvika en konflikt utan att du själv hamnar i underläge? Det ska vi titta lite närmare på idag.

En konflikt kan bero på många orsaker men en vanlig orsak är att du har ett önskemål som du av en eller annan orsak inte kan förverkliga. Det leder i sin tur till frustration och sedan kan det gå till handling.

En konflikt grundar sig i tre olika områden.

  • Sakfrågor

Då kan konflikten handla om pengar, vem ska göra vad eller fördelningar av positioner.

  • Beteenden

Här handlar det om konflikter som uppstår utifrån våra beteenden. Vad vi säger och hur vi beter oss mot varandra. Här är det viktigt att vi på en arbetsplats har tydliga regler för hur vi ska bete oss mot varandra.

  • Attityder

Attityder är nu det som pågår inom oss. Hur vi ser på verkligheten. Där kan vi uppleva att andra som inte ser på omvärlden som vi gör är idioter.

Att ta tag i en konflikt tidigt är väldigt viktigt för annars så år risken stor att den eskalerar. Jag vill nu gå igenom konfliktens olika steg. Hur den eskalerar om vi inte tar tag i den. Den här modellen utgår ifrån Friedrich Glasls eskalationsmodell.

Steg 0 dialog

Där har vi ingen konflikt utan båda parterna samtalar med varandra.

Steg 1 diskussion

Då kan båda parter och lyssna på varandra. Man kommer med argument där man försöker övertyga de andra. Kan även bli laddat och irriterat.

Steg 2 Debatt

I debatten så har man slutat att lyssna på varandra. Man börjar försöka provocera varandra, förklara för motparten hur okunnig han är, går till personangrepp och utbrott ligger nära till hands.

Steg 3 Överkörning

Överkörningar så gäller det sakfrågor. Det tar sig uttryck på så vis att t.ex. när du kommer till jobbet så har andra gjort saker utan att fråga dig. Du har helt enkelt inget att säga till om.

Steg 4 Trakasserier

Trakasserierna hänger ihop med attityder. Där kommer sådant in som elakt skvaller. Försöka förminska den andra. Här kommer också sådant in som vi kallar för dementerbara straffbeteenden. Det betyder att man använder sådant som gester, tonfall, ironier och små trakasserier som man själv kan säga att det här är ingenting eller det här är bara skämt. Det här beteendet så kan pågå länge på en arbetsplats.

Steg 5 Ansiktsflykt

I det här skedet så har du kommit så långt att du inte ens vill se personen. Du gör vad du kan för att få personen omplacerad. Du börjar ta arbetsuppgifter ifrån honom. Personen får inte ens komma med i gemenskapen. I det här skedet så har personerna noll förtroende för varandra, man har till fula trick för att inte ens behöva träffa personen.

I steg 6-9 så har det helt gått över styr.

Steg 6 Strategiska hot – Ultimatum

Steg 7 Smärtsamma angrepp

Steg 8 Eliminering

Steg 9 Total konfrontation som leder till att båda går ner i avgrunden

En konflikt utvecklas ju inte alltid exakt som i den här modellen men det kan ändå hjälpa dig att se hur det kan vara. Och hur en konflikt fungerar och hur en persons agerande kan leda till en negativ utveckling.

När du går förbi steg 4 så då har du tappat kontrollen över konflikten. Du behöver ta tag i konflikten och reda ut den redan på steg 3 för att redan där så har ju människor slutat lyssna på varandra.

Konflikthantering

För att minska konflikter så är tydlighet väldigt viktigt. Framförallt på en arbetsplats men även hur man delar upp sysslorna hemma. Vem gör vad, när ska det göras, hur ska vi få bort frågetecknen?

När vi då vill jobba med en konflikt så behöver vi börja med beteenden. Det är ju också de som får konflikten att eskalera. Beteenden är ju också något som kommer utifrån att vi försöker tillgodose våra behov. Har vi ett dåligt beteende så finns det behov som vi inte får tillgodosedda.

Genom att lyssna till vad den andra har att säga och vad den personen behöver så kan vi underlätta konflikten. Ta ingenting förgivet och tolka inte. Fråga istället vad du menare med den där kommentaren eller blicken. På samma sätt så är det också viktigt att du berättar vad du behöver. Förvänta dig inte att andra ska veta om du inte säger det.

Om konflikten går så långt så att det kommer till steg 4 eller 5 så behöver man ta in en utomstående parts som kan hjälpa till att utreda konflikten för då har båda parter slutat lyssna och bara letar efter sätt hur man ska gå till angrepp.

Oberoende om det handlar om din arbetsplats eller hemmet. Och det är du eller en kollega som har en konflikt. Ta tag i det så fort som möjligt för på så vis så kan du förhindra att konflikten går över styr och människor börjar må dåligt.

Ha en fortsatt trevlig vecka!