Att vi är allt mera spända i kroppen är det många som surt fått erfara med allt från stel nacke till rygg och höftproblem. Att på runt med en hög spänning i kroppen så påverkar ju hela vår kropp och vår förmåga att röra oss.

Varför har vi så spända muskler?

För att vi ska kunna vara uppe, sitta, gå och stå så behöver vi ha en viss aktivitet i musklerna. Det behöver finnas en viss spänning. Om du ser på ett litet barn så kan det gå väldigt snabbt från att vara väldigt spända när de skriker till att vara väldigt avslappnade när de vilar. Det betyder att de har en låg spänningsnivå i sina muskler.

Allt eftersom vi växer upp och utsätts för stressande situationer som gör att vi spänner våra muskler. Det innebär att vi tränar vår kropp att hela tiden vara spänd, hela tiden vara på sin vakt för nästa stressande situation. Det leder till att skillnaden mellan att vara spänd och avslappnad minskar hela tiden

Om du tänker dig en stressad situation där du t.ex. ska hålla ett tal för 100 pers. eller att du har det väldigt stressigt på jobbet så du inte riktigt hinner med.  Hur känns det då i kroppen? För mig så känns kroppen spänd axlarna går upp och andningen blir ytlig. En känsla av att vilja fly.

Ju oftare som vi är i stressade situationer så desto mera tränar vi på att vara spända i kroppen. Skillnaden mellan att vara spänd och avslappnad blir allt mindre och mindre. Det betyder att vi får en högre spänning i våra muskler. Musklerna är mycket mera spända än vad som egentligen behövs och det tar mycket energi i onödan

På vilket sätt så påverkar det träningen med en hög muskelspänning?

  • På grund av att musklerna är mera spända så tar det också mera energi.
  • Att ha spända muskler gör att du även tappar en del av kontakten med dina muskler.
  • Du får en minskad rörlighet
  • Minskad avslappning efter passet.
  • Minskad motivation och risken är stor att träningen uteblir.

Hur kan vi sänka muskelspänningen då?

När du går till ett gym och lyfter tunga vikter så tränar du ju på att muskeln ska dra ihop sig. När du vill träna din muskel på att slappna av så gör du tvärtom. Du spänner en muskel och sen slappnar du av och känner skillnaden. Då lär du muskeln igen att vara avslappnad och skillnaden mellan spänd och avslappnad blir bara större och större.

Enklaste sätter att göra det är att lyssna på en ljudfil med muskulär avslappning där du går igenom hela kroppen och du inte behöver tänka utan bara göra det som sägs.

Det finns de som tror att avslappningen är tillräcklig med att sätta sig bekvämt i soffan eller att lägga sig och vila. Det har också sina fördelar men det sänker din muskelspänning bara tillfälligt. För att sänka den så behöver du träna på det och träna så länge så att det blir automatiserat. Det betyder några veckor. Kan variera från person till person.

Mina egna erfarenheter av muskulär avslappning kopplat till träningen är att jag slappnar av mer mellan seten så att jag får en effektivare träning. Jag har även lärt mig att kontrollera spänningar i musklerna så att jag inte använder onödig energi t.ex. vid löpning. Så känner jag också av att kroppen är mycket mera avslappnad och jag sjunker djupare ner när jag vilar.

Ha en riktigt trevlig vecka och ta vara på dina resurser och möjligheter.