Den rubriken kan många tycka är tråkig. Den skapar inte direkt någon motivation. Den ger inte den extra kicken som jag skulle behöva nu för att komma igång. Du kanske tänker att jag vill ju inte ha en ny livsstil, jag vill ha resultat. Jag vill ju höra något som gör underverk på 8 veckor. Något tydligt och konkret som är enkelt och gör att jag ser resultat direkt. 8 veckor är ju lagom för mig att se framåt.

Det är en vanlig tanke för många och det gör att de också gör en rivstart och kommer snabbt igång och ser förändringar i träningen, kosten och i livet i stort. Man går kanske runt och förklarar för alla hur stolt man är över sin förändring. Vecka ett och två går bra. Men redan i vecka tre så börjar man känna att kroppen känns lite sliten. Mer det endorfinpåslag som du har efter att de två första veckorna gick över förväntan så ignorerar du varningssignalerna. Det innebär att vecka fyra så kommer smärtan i knä, axel, rygg eller så drar du på dig en rejäl förkylning.

Återhämtningen tar 2-3 veckor och där börjar de 8 veckorna vara slut och du är tillbaka på samma nivå som tidigare. Hur var planen från början? Hade du en tanke på vad som kommer efter 8 veckor?   Det är här som livsstilen kommer in. Vad innebär det tråkiga ordet livsstilsförändring.

När blir det då en livsstil? Människan är ju på så vis lat att vi gillar att göra allting som vi alltid har gjort för då behöver vi inte ändra på våra rutiner. Vi vill hålla oss i vår flock och inte sticka ut. Det gör att vi alltid har ett motstånd till att bryta våra rutiner. Motståndet kommer ofta efter 3 veckor. Då vill vi återgå till det ”vanliga”. För att träningen då ska blir en livsstil så behöver den också in i våra rutiner. Något som vi bara gör utan att behöva tänka på det.

Hur får vi in träningen i våra rutiner?

  • Gör motståndet till att träna så litet som möjligt. Att tänka sig att ta sig iväg på en löprunda en mörk kväll så skapar motstånd. Motståndet är som störst när du ska ta dig från soffan, byta om och sedan ut på trappan. Lägg ditt mål då till att du ska bara byta om och ta dig ut på trappan så blir motståndet mycket mindre.
  • Var ärlig mot dig själv. Vill du ha träning som livsstil? Vem tränar du för? Vad skulle det betyda för dig? Vem är du som person om du har träningen som livsstil och vilken typ av träning vill du göra?
  • För att få plats mer träning i dina rutiner så kan du behöva plocka bort något. Blir kalendern för full så kommer något att få ge efter.
  • Ta en sak i taget så att du orkar med. Du kan börja med träningen och när det fungerar så tar du ta i kosten.
  • Var medveten om att motståndet till förändringen kommer om 3 veckor. Bit ihop då så övervinner du motståndet.

Det som också är bra att komma ihåg är att alla de som har träning som sin livsstil så har också de varit i samma situation som dig. De har också fått kämpa med detta motstånd och att det ibland känns motbjudande. Men om du inte ger upp och återvänder till dina gamla rutiner så kommer träningen att bli din livsstil som kommer att lyfta dig på många plan.