På senare år så har det kommit upp allt mera olika typer av dieter som utesluter både det ena och det andra. Det som blivit mest svartmålat så är ju kolhydrater som ett gift som bara gör oss feta.

Till en viss del så kan jag hålla med om att just vid viktnedgång så kan det vara väldigt effektivt att utesluta socker just på grund av att om man tar bort socker så tar man bort en massa onyttigheter som gör att även en hel del fett försvinner ur kosten det totala energiintaget minskar. Det vi behöver komma ihåg är att det inte är en viss typ att energikälla som gör oss feta utan den totala mängden energi vi stoppar i oss.

Kolhydrater är ju inte bara det vita sockret utan det finns ju en hel del olika typer av kolhydrater som är uppbyggda på olika sätt. Det finns både mono-, di- och polysackarider. Monosackarider påverkar blodsockret snabbt medan polysackarider som finns i bland annat fullkornsprodukter. På så vis så är de också bättre ur näringssynpunkt.

Att utesluta godis, läsk och bullar så har ju inte någon mått väldigt dåligt av men det kommer till sådant som frukt så finns det ju så många andra ämnen vi missar om vi utesluter dem på grund av kolhydraterna. I produkter så behöver vi titta till helheten och vad allt som finns i. Inte bara mängden kolhydrater, protein och fett.

Om vi ser till hur kolhydrater används i kroppen så är det ju så att ju högre tempo du har så desto mera kolhydrater bränner du. För då hinner inte fettförbränningen med. Och ju lägre tempo du har så desto mindre kolhydrater bränner du.

Är du då en person som har ett stillasittande jobb och kanske en stillasittande fritid också så är inte behovet av kolhydrater så stort. Men om du däremot har ett fysiskt krävande jobb och även är aktiv på din fritid så finns det ett större behov av kolhydrater. Framförallt vid styrketräning där musklerna belastas mycket på en gång.

En del påstår ju att vi inte behöver kolhydrater och att kolhydrater inte påverkar vår prestation men så är det inte. Det är ju så att vi har en väldigt smart kropp som anpassar sig väldigt bra till den situation vi hamnar i. Hamnar vi då i ett läge där det inte finns kolhydrater så har ju kroppen reservsystem för att hantera det och börjar producera ketoner som påminner om kolhydrater. Denna process är inte så snabb så därför kommer det också att dra ner på prestationen om du utesluter kolhydrater.

Att utesluta kolhydrater från kosten så påverkar oss inte bara fysiskt utan det påverkar oss också socialt. När man är hemma så är det enklare att hålla en viss kosthållning men så fort du går utanför dörren så är det mycket svårare att hålla kolhydrater borta utan att det påverkar dig. Mat så är ju inte bara en energikälla det är också väldigt mycket förknippat med ett socialt liv.

Döm eller anklaga inte dig själv eller andra. Ät dina kolhydrater med gott samvete och ta dig ut och träna så att du förtjänar dem.

Ha en trevlig helg!!