En del tog ju tag i sin kost nu i januari för att göra de
förändringar som de önskar. Nu när en månad har gått så kan det för en del börja
kännas tråkigt att hålla energiintaget nere. Därför får jag ofta frågor om
ätardagar och deras betydelse.

Vad händer i kroppen
på en ätardag?

Det talas om att när man ökar energiintaget så ökar också
förbränningen. Det grundar sig i att kroppen har en setpoint som den ser som
sin normala vikt. Det betyder att när energiintaget ökar så ökar kroppen
automatiskt energiförbrukningen så att vi inte ska gå upp i vikt så snabbt. När
vi sänker energiintaget så kommer den också att sänka förbrukningen där stor
del handlar om värmeproduktion. Går vi väldigt långt i energiintag så försämras
också organens funktioner. Så effekterna på förbränningen är inte så stora som
många tror. Man tappar inte en massa fett bara för att man lägger in en ätardag
då och då.

Det som också händer när du har en ätardag är att proteinet leptin
ökar i kroppen. Leptinets uppgift är att öka mättnadskänslan. Det betyder att
vi blir mättare när vi äter mer men när vi ingen minskar intaget så går
nivåerna ner och vi blir hungriga igen. Så där har vi heller inga stora
effekter.

Behöver i då
ätardagar?

Även om det finns vissa fördelar i att vissa dagar äta mera
så är ändå de mentala och även sociala delarna de som är mest betydande. Att
man har något att se fram emot de dagar som man håller sig strikt. Att ha
möjlighet att kunna unna sig vid vissa tillfällen känns ju som en lyx när man
går på en diet. Maten är ju också en viktig grej socialt och att då begränsa
sig allt för mycket i samband med olika evenemang kan vara väldigt påfrestande
och man får ofta negativa kommentarer om varför man äter si och så. Då är det
bra att ha en ätardag att plocka in vid sådana tillfällen.

Hur mycket ska man
äta på en ätardag?

En del människor vill att ätardagen ska vara det dagen som
man trycker i sig allt det som man inte kunnat äta under veckan. Det leder ofta
till att man tappar kontrollen över situationen och att de två följande dagarna
har väldigt svårt att hitta kontrollen igen.

Mitt tips när det gäller mängden på en ätardag så är att du
går upp till samma som din energiförbrukning. Då har du också bra kontroll över
situationen och ändå kan unna dig det lilla extra de dagarna.

Ätardag och sötsuget.

Vill även ta upp detta med sötsuget och ätardagar för där
behöver man vara extra försiktig. Har du problem med att socker triggar igång
ditt sötsug rejält så råder jag dig verkligen att undvika sötsaker även under
ätardagar för det skapar så stora problem efteråt och du får så otroligt svårt
att få bort ditt sötsug. Då är det bättre att du äter samma typ av mat som andra
dagar men att du ökar mängden på dina ätardagar.