Nu börjar det bli längesen jag skrivit något om kosten så
därför är det dags att sätta några rader om det. En fråga som jag får rätt ofta
är ju om protein. Vi ser ju idag på allt fler produkter att det i
marknadsföringen lyfts fram produktens proteininnehåll och även produkter mer
med tillsatt protein. Hur ska vi då förhålla oss till detta? Behöver vi denna
ökning? Är en produkt med tillsatt protein hälsosammare eller kan det vara
skadligt?

I många debatter med så sägs det att vi får i oss
tillräckligt med protein via kosten. Att vi inte behöver ett tillskott att det
tillsatta proteinet i livsmedlen är bara marknadsföring. Det är också sant att
vi inte behöver ett tillskott av protein för att må bra. I vanliga fall så äter
en person ca 1g protein/kg kroppsvikt om dagen.

Att överdosera proteinintaget så leder heller inte till en
ökad muskelmassa utan det krävs också träning och att energiintaget är i
balans. Det som däremot händer med ett ökat proteinintag är att man då får en
positiv träningseffekt och bättre resultat så där är det en skillnad på vad man
behöver och vad som gör en bättre

Hur mycket behöver vi då för att få den maximala
muskeluppbyggnaden? Det varierar en del beroende på vilken träningsform du
utövar men mellan 0.8-2g/kg kroppsvikt/ dag.

Aktiviteter och mängd protein (g/kg
kroppsvikt/dag)

Stillasittande eller lätt vardagsmotion 0.8
– 1.0

Manliga uthållighetsidrottare – elit 1.6

Uthållighetsidrott: 45 – 60 min 4 – 5 x/vecka 1.2

Uthållighetsidrottare 30 min 4 – 5 x/vecka 0.8 – 1.0

Kraftidrott 1.4
– 1.7

Styrketräning uppbyggnadsfas 1.5 – 1.7

Styrketräning Underhållningsfas 1.0 – 1.2

Kvinnliga idrottare 10
– 20% lägre än män

Pojkar i tonåren son tränar har ett lite högre behov: Ca 2.0

Att komma upp i dessa nivåer kräver för många en
kostomläggning men med en bra kost så är det inte svårt att få i sig
tillräckligt med protein. Det som är viktigt att tänka på är att man räknar med
proteininnehållet i alla produkter. Det som oftast blir förknippat med ett högt
proteininnehåll är ju kött, fisk, fågel, mjölk och ägg men även många av de
produkter som räknas som kolhydratrika livsmedel innehåller också en hel del
protein så som ris, pasta, havre och soja.

Har man ett arbete som innebär oregelbundna tider eller
många olika platser så kan det innebära att det blir svårt och kräver en större
insats att hålla en bra kost så då kan en produkt med tillsatt protein vara ett
bra alternativ. Det som man då behöver tänka på är att inte endast se till
proteininnehållet i produkten utan även till hur det ser ut med kolhydrater och
fett. En del av bars och liknande så är ju som men ”vanlig” chokladstång bara
ett de har ett högre proteininnehåll och det gör att energiintaget skenar iväg.

Kroppen har ju inte samma möjlighet att lagra protein som
med t.ex. kolhydrater och fett så därför är det viktigt att få i sig protein
vid varje måltid för att få maximal effekt. Äter man för mycket protein så
måste ju kroppen göra sig av med det och då använder kroppen det som energi
framför allt till värmeproduktion istället för att använda kolhydrater eller
fett. På så vis är det viktigt att ha koll på det totala kaloriintaget för att
undvika en viktuppgång.

Man hör ibland att vissa pratar om produkter med tillsatt
protein är ett hälsosammare alternativ men så är det inte. Proteinet är oftast taget
från mjölk eller ägg och handlar det om mera vegetariska varianter så är det
oftast soja. Så i praktiken så är en glass, choklad eller kakor inte
hälsosammare utan bara mera komprimerade. På så vis så är ett proteintillskott
heller inte farligt i måttliga mängder men överdosering kan leda till övervikt.